ck45,mo40,spk,spkr,ورق دریایی,ورق مخازن بخار,ضد سایش,ضد اسید,استنلس استیل,مانیسمان

ck45,mo40,spk,spkr,ورق دریایی,ورق مخازن بخار,ضد سایش,ضد اسید,استنلس استیل,مانیسمان

ck45,spk,mo40,gla,x52,steels,مانیسمان,لوله آلیاژی,آتشخوار,فروش انواع فولاد آلیاژی,فروش انواع ورق آلیاژی, در سراسر ایران,فولاد رسول دلاکان/09122136675
ck45,mo40,spk,spkr,ورق دریایی,ورق مخازن بخار,ضد سایش,ضد اسید,استنلس استیل,مانیسمان

ck45,mo40,spk,spkr,ورق دریایی,ورق مخازن بخار,ضد سایش,ضد اسید,استنلس استیل,مانیسمان

ck45,spk,mo40,gla,x52,steels,مانیسمان,لوله آلیاژی,آتشخوار,فروش انواع فولاد آلیاژی,فروش انواع ورق آلیاژی, در سراسر ایران,فولاد رسول دلاکان/09122136675

آنیل چیست؟ بازپخت-Annealing-انیلینگ

آنیل چیست؟ (بازپخت = انیلینگ = Annealing) در متالورژی، یک عنوان کلی در عملیات حرارتی است. که شامل حرارتی دهی و نگه داشتن یک دمای خاص و سپس سرمایش با نرخ مناسب می باشد. و عموماً برای نرم کردن مواد استفاده می شود.

 

آنیل یا بازپخت چیست

 

عملیات های حرارتی مختلفی تحت عنوان کلی بازپخت طبقه بندی می شوند. این فرآیند ها ممکن است برای کاهش سختی یا استحکام، حذف تنش های پسماند، بهبود قابلیت ماشین کاری. بهبود سفتی، بازگردانی قابلیت شکل پذیری، اصلاح اندازه دانه ها. کاهش تفکیک، پایدار سازی ابعاد، با تغییر خواص الکتریکی یا مغناطیسی مواد انجام شود.

چرخه های مختلف بازپخت (آنیل)

در عمل برای رسیدن به خواص مورد نظر، بی نهایت روش بازپخت مختلف وجود دارد. می توان این چرخه ها را بسته به درجه حرارت گرمایش و نرخ و نوع سرمایش. در چند گروه طبقه بندی کرد.

بازپخت ریز بحرانی (Sup-critical Annealing)

در باز پخت زیر بحرانی، آستنیت شکل نمی گیرد. شرایط ابتدایی ماده توسط فرآیند های گرمایی فعالی مانند بازیافت. تبلور مجدد، رشد دانه ها و تراکم کاربید ها تغییر داده می شود. در نتیجه شرایط ابتدایی بلور اهمیت بالایی دارد. در فولادهای نورد شده یا فورج شده hypo-eutectoid که حاوی فریت و پرلیت هستند. استفاده از بازپخت زیر بحرانی می تواند سختی هر دو محتوا را تغییر دهد. اما برای نرم شدن کافی باید زمان های طولانی در دمای بالا نگهداری شود. این عملیات زمانی که بر روی فولادهای سخت شده یا کار-سرد شده انجام شود بسیار مفید خواهد بود. چرا که به راحتی کریستال های جدید برای شکل گیری دانه های فریت شکل خواهد گرفت.

بازپخت بحرانی (Intercritical Annealing)

زمانیکه دمای فولاد از مقدار A1 بیشتر شود، آستنیت شروع به شکل گیری می کند. انحلال پذیری کربن (تقریباً 1 درصد) در نزدیک دمای A1 به صورت ناگهانی تغییر می کند. در فولادهای hypo-eutectoid ساختار متعادل در محدوده بین بحرانی A1 تا A3 شامل فریت و آستنیت می شود. و بالای A3 ساختار کاملاً آستنیتی می شود. با این حال تعادل بین مخلوط آستنیتی و فریت به صورت آنی رخ نمی دهد. میزان همگنی در ساختار در دمای آستنیتی کردن یک عامل مهم در تشکیل ساختار و خواص بازپخت شده می باشد. آستنیتی که پس از گرم کردن فولاد تا دمای بالای A1 شکل کرفته است. با سرد شدن آهسته فولاد به زیر دمای A1 دوباره از بین میرود.

خنک کاری پس از تغییر شکل کامل

بعد از اینکه آستنیت به طور کامل تغییر شکل داد، تغییرات متالوژیکی دیگر کمی می تواند رخ دهد. خنک کاری خیلی آهسته ممکن است باعث تراکم کاربیدها شود. و در نتیجه مقدار کمی نرم شدن بیشتر رخ دهد. ولی در این حالت خنک کاری آهسته تأثیر کمتری از تغییر شکل دما - بالا خواهد داشت. به همین خاطر، پس از تغییر شکل کامل آستنیت دلیل متالوژیکی خاصی برای آهسته سرد کردن وجود ندارد. و می توان فولاد را پس از این مرحله تا جای ممکن سریع خنک کرد تا زمان عملیات کاهش یابد.

تأثیرات ساختار ابتدایی

هرچند کاربیدها در ساختار ابتدایی مرتب تر تقسیم شده باشند. آستنیت در دمای بالا A1 همگن تر شکل خواهد گرفت.

بازپخت فوق بحرانی یا کامل (Supercritical of Full Annealing)

یکی از عملیات های متداول در بازپخت، گرم کردن فولاد های hypo-eutectoid. به دمایی بالاتر از دمای بحرانی A3، برای رسیدن به ساختار کاملاً آستنیتی می باشد. به این فرآیند بازپخت کامل یا فوق بحرانی کفته می شود.

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربۀ ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبری که ضمیمه محصولاتش به مشتریان خویش ارائه داده است. توانسته رضایتمندی مشتریان خویش را همواره فراهم آورد.
صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.
ارتباط با ما: 
09122136675 – 02128423820
واتس آپ: 09122136675
اینستاگرام: fooladdalakan
ایمیل : fooladrasuldalakan@gmail.com

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد